Remissvar värdet av vinden-kompensation, incitament och planering för hållbar fortsatt utbyggnad av vindkraft (SOU 2023:18)
Svaret finns att ladda ner här. remissvar värdet av vinden
Remissvar naturresurser
Svaret finns att ladda ner här. remissvar Naturresurser
Argumentera för Inlandsbanan!
2019-04-18 Till beslutsfattare i Inlandet Argumentera för Inlandsbanan! –Inlandet behöver ett modernt järnvägsnät för att ligga i framkant i samhällsutvecklingen och för att skapa framtidstro och konkurrenskraft. En upprustad Inlandsbana ger dragkraft för Inlandet. –Sverige behöver en upprustad Inlandsbana för effektiva och fossilfria transporter helt i linje med mål för miljön, en robust samhällsstruktur och…
Inlandsting i Östersund 23-24 maj 2019 Landsbygdsministern medverkar!
Välkommen till 29:e Inlandstinget! Tinget inleds med lunch torsdagen den 23 maj och avslutas med lunch fredagen den 24 maj. Teman för årets Inlandsting är politiken för Inlandet, ersättningen från Inlandets naturresurser samt satsning på Inlandets järnvägar. Landsbygdsminister Jennie Nilsson redovisar dag 2 regeringens politik för Inlandet. Inlandskommunerna ekonomisk förening (IEF), Föreningen Sveriges Vattenkraftskommuner (FSV)…
Läs mer » Inlandsting i Östersund 23-24 maj 2019 Landsbygdsministern medverkar!
Inlandet – spjutspets eller regionalt sänke?
Nu måste den nya regeringen genomföra de många bra förslag om landsbygdspolitiken som riksdagen fattade beslut om på försommaren. Dessutom krävs mer strukturella grepp för att ge Inlandet – från Norrbotten till Värmland – de rätta förutsättningarna för utveckling. Inlandet har under en generation växlat från tung industri och fysiskt krävande jobb till en region…
Stärkt samarbete för landsbygden
Satsa på Inlandsbanan med tvärbanor till ett modernt järnvägsnät för inlandets och hela Sveriges utveckling. Det gavs högsta prioritet vid ett möte mellan 6 organisationer som verkar för landsbygden, de små kommunerna och inlandet. Läs hela pressmeddelandet här: PRESS Stärkt samarbete för landsbygden
Riksdagen har godkänt en ljusare framtid för landsbygden – pressmeddelande från regeringen
I dag röstades regeringens landsbygdsproposition igenom i riksdagen. Det betyder att övergripande politiska mål och inriktning, som ska leda till att klyftan minskar mellan land och stad, förankras för lång tid framåt. Landsbygdspropositionen vilar i praktiken på två ben. Det första benet är ett övergripande mål som nu har förankrats i riksdagen och därmed gäller…
Läs mer » Riksdagen har godkänt en ljusare framtid för landsbygden – pressmeddelande från regeringen
Inlandstinget i Sveg 16-17 maj 2018
Årets Inlandstinget hölls 16-17 maj på Camp Sveg i Sveg. Det arrangerades av IEF, Inlandsbanan AB och Härjedalens kommun. Dag ett inleddes med en paneldebatt ledd av Lovisa Arvidsson, Mittmedia. Paneldeltagare var Karin Malmfjord, IEF, Maria Nerpin, IBAB, Staffan Nilsson, Hela Sverige ska leva och Ronny Svensson, forskare och skribent. Man diskuterade Inlandets möjligheter mot…
Dags för politiska krafttag för Inlandet!
Nu har regeringen presenterat sin landsbygdsproposition som många väntat på med stort intresse. Regeringen erkänner klädsamt att den politik som förts i decennier, oavsett regering, har försummat landsbygden. Nu ska kursen läggas om. En sammanhållen politik ska långsiktigt och hållbart stärka förutsättningarna för landsbygdens utveckling. Regeringen har utgått från Landsbygdskommitténs förslag som för ett år…
Sveket mot landsbygdens kommuner
Artikel införd i Dagens Samhälle 7 mars 2017 Politiskt svek, för mycket prat, för lite pengar, otydlig ansvarsfördelning och en oklar gränsdragning. Den parlamentariska landsbygdskommitténs förslag ser i dagsläget ut att få väldigt liten effekt för landsbygden i Sverige. Vi, som representerar 10 av de 23 kommuner som i utredningen pekades ut som särskilt utsatta,…
Förbättra postservicen i Inlandet
Det blir sämre. Postutdelningen försämras i Inlandets glesbygder. Lantbrevbäringen dras ner och postombuden minskar. Fler försämringar av brevutdelningen har aviserats av Postnord. Den här den negativa utvecklingen måste vändas genom nytänkande och konkreta åtgärder. Läs ett inlägg från IEF:s ordförande och vice ordförande. Förbättra postservicen i Inlandet, artikel
Yttranden från IEF
Förningen har lämnat yttranden över Transportplanen 2018-2029 och Flygutredningen 2018-2023. Bifogas Yttrande Transportplan 2018-2029 Yttrande Flygutredningen 2018-2023
Per-Anders Westhed utsedd till årets ”Inlandsbaneambassadör”
(Artikel införd i Mora Tidning 13 maj 2017) I samband med årets Inlandsting som genomfördes i Vilhelmina delades utmärkelsen ”Årets Inlandsbaneambassadör” ut. Utmärkelsen tillföll denna gång Per-Anders Westhed för ”betydelsefulla insatser för Inlandsbanan under 2016”. Efter valet 2010 blev Per-Anders Westhed (C) kommunalråd i Vansbro kommun och var det sedan fram till årsskiftet 2015-2016 när…
Läs mer » Per-Anders Westhed utsedd till årets ”Inlandsbaneambassadör”
Uttalandet från Inlandstinget 2017
Uttalande från Inlandstinget i Vilhelmina 9-10 maj. Där deltog kommunrepresentanter från Gällivare till Kristinehamn. Riksdagsledamot Håkan Svenneling redovisade Landsbygdskommitténs förslag. Tinget arrangerades av Inlandskommunerna Ekonomisk förening (IEF), Inlandsbanan AB (IBAB) och Vilhelmina kommun. Läge att lyfta Inlandet – vi vill se verkstad! Nu är det läge att lyfta Inlandet! Behovet av insatser är stort och…
Spår ljus framtid för Inlandsbanan
Publicerad i Västerbottens Folkblad 25 okt 2016 Inlandet. Järnvägen i inlandet är på frammarsch. Med start denna vinter är Inlandsbanan med och testar nya sliprar. I höst presenteras också förstudien om Inlandsbanans framtid. Efter ett EU-beslut om att på sikt fasa ut träsliprar gav regeringen förra året Trafikverket i uppdrag att försöka få fram nya innovationer inom…
Inlandet – Sveriges nya Klondike!
När landsbygdens företrädare diskuterar Sveriges framtid blir det ofta utifrån vad som saknas i dessa regioner – eller vilka drömmar som inte ser ut att gå i uppfyllelse. Man jämför sig regelmässigt med storstädernas befolkningsutveckling, arbetsmarknad och service. Visserligen är det så att de regionala klyftorna i landet växer oroande kraftigt. Ledande politiker och företagsledare…
Lokal förvaltning av naturresurser
Sammanställning av förslag till åtgärder för utveckling av lokalt anpassad samförvaltning av naturresurser Dokumentation av konferensen ”Lokal förvaltning” Lokalt anpassad samförvaltning av naturresurser 2015
Återbäring till bygden från naturresurser
Skrift om återbäring av naturresurser som vatten, vind, mineral och skog. Återföring till bygden
Norra Sverige har de sämsta statliga vägarna
Publicerad i Motorcykeltidningen Motorrad 3 Mar | Johan Ahlberg Sveriges sämsta vägar Norra Sverige har de sämsta statliga vägarna. Södra Sverige de bästa. Det visar en unik granskning av nästan 10 000 mil väg som Motormännen har gjort. I Sverige sker nio av tio resor på vägar. 80 procent av allt gods som transporteras fraktas…
Den största outnyttjade potentialen finns i Svealands och Norrlands Inland
Den största outnyttjade potentialen inom näringsliv och kommunikationer i landet finns i Svealands och Norrlands Inland. Det handlar om Inlandets stora potential av kunniga människor, stora råvarutillgångar, unika fjällområden samt nya E45 och Inlandsbanan inklusive det system av kommunikationer som är knutna till denna drygt 93 mil långa järnväg. Om man rustar upp banan med…
Läs mer » Den största outnyttjade potentialen finns i Svealands och Norrlands Inland
Debatten om landsbygden fortsätter
Svenskt Näringsliv svarar de sju kommunalråden från landsbygdskommuner som skrev i SvD: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/valfardens-okade-resurser-gynnar-alla_3840778.svd Kommunalråden i sin tur replikerar: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/svenskt-naringslivs-bild-en-annan-an-var_3852538.svd Och GT skriver ledare om landsbygden i valet: http://www.expressen.se/gt/ledare/ledare-landsbygden-saknas-i-valdebatterna/
Sju kommunalråd från små kommuner skriver
Sju kommunalråd från små kommuner skriver i Svd om problemen med att upprätthålla välfärden: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommuner-pa-landet-tvingas-skara-ned_3835626.svd
Uttalande från Inlandstinget i Vansbro om Inlandets infrastruktur
Etablera Inlandsbanan med bibanor som ett nationellt tredje transportstråk – det tredje spåret. Öppna Inlandsbanan söderut mot Vänern och bygg ut Västerdalsbanan till Sälen. Förläng E45an till Nordkap. Snabba på utbyggnaden av bredband och mobiltelefoni i Inlandet. Det var krav som restes vid Inlandstinget i Vansbro. Inlandskommunerna (IEF) har hållit sitt 24:e Inlandsting, den här…
Läs mer » Uttalande från Inlandstinget i Vansbro om Inlandets infrastruktur
Glesbygden ska inte ta smällen för felräkningen
Riksorgansiationen Hela Sverige ska leva skriver i ett pressmeddelande på sin hemsida apropå Trafikverkets felräkning: Trafikverket missade att begära tillräckligt med pengar till upprustning av kontaktledningar, spår och spårväxlar, något som nu har uppmärksammats i media. Nu kan glesbygdens infrastruktur komma att drabbas. Det förklarar chefen för Trafikverket, Gunnar Malm. ”Det handlar om att åtgärda områden med stora…
Regeringen toppar upp Landsbygdsprogrammet fullt ut och mer därtill
Pressmeddelande 27 mars 2014 Näringsdepartementet I dag presenterade näringsminister Annie Lööf en förstärkning på 2,8 miljarder kronor i Landsbygdsprogrammet för bredbandsutbyggnad och stöd till lokal service. Pengarna fördelas mellan 2014-2020. De första 400 miljonerna skjuts till redan i år genom en satsning i vårändringsbudgeten. – Att skapa förutsättningar för jobb och tillväxt i hela landet…
Läs mer » Regeringen toppar upp Landsbygdsprogrammet fullt ut och mer därtill
”Innovationsupphandling kan rädda landsbygden”
Roland Bäckman, kommunstyrelsens ordförande i Ljusdal, föreslår att mat och transporter borde upphandlas på ett nytt sätt för att förhindra att byar dör ut i Sveriges inland. Den offentliga sektorn upphandlar årligen varor och tjänster motsvarande drygt 15 procent av Sveriges BNP eller för cirka 600 miljarder per år. Lagen om offentlig upphandling, LOU, är…
Inlandslyftets fortsättning
Arbetet med Inlandslyftet har nu kommit så långt att vi kunnat ta fram ett faktamaterial i form av kartor över de viktigaste infrastrukturelementen i hela Inlandsregionen samt dess närområden i Norge och Finland. Bifogas. Inlandslyftet har finansierats av länsstyrelserna i Jämtland och Dalarna samt IEF, FSV, HSSL, Norrlandsförbundet och SmåKom. I vår aktuella rapport har…
Halva Sverige är bortglömt!
Debattartikel undertecknad av IEF, FSV, HSSL och Norrlandsförbundet som publicerats i mitten av november 2013. Samtidigt som stora delar av landsbygden näst intill förtvinar i brist på investeringar i nya bostäder, vägar, järnvägar och bredbandsnät presenterar regeringen en kolossal nysatsning på bostäder och tunnelbanor i Stockholmsregionen. Dessa omvälvande händelser är två sidor av samma mynt.…
Uttalande från Inlandskommunerna ekonomisk förening – IEF
Ännu ett slag mot Västerdalsbanans framtid Trafikverket har nyligen föreslagit att den 3,3 mil långa delen av Västerdalsbanan mellan Rågsveden i Vansbro kommun till Malung centralort läggs ned. Man börjar med att ta bort underhållet. Därefter rivs rälsen. Om anledningarna till detta nya dråpslag mot Västerdalsbanan i en tid då tågtrafik blir allt viktigare av…
Läs mer » Uttalande från Inlandskommunerna ekonomisk förening – IEF
Landsbygdsperspektivet på transportsystemet gynnar tillväxten
Inlandskommunerna ekonomisk förenings remissvar på
”Förslaget till nationell plan för transportsystemet 2014-2025” (TRV 2012/
Läs mer » Landsbygdsperspektivet på transportsystemet gynnar tillväxten
Inlandstinget i Vansbro 22-23 maj 2014
Tinget inleds med lunch torsdagen den 13 juni och avslutas med lunch fredagen den 14 juni.
Inlandsbanan – yttrande över Trafikverkets rapport
IEF:s yttrande över Trafikverkets rapport ”Utredning om Inlandsbanans funktion och roll i transportsystemet” Inlandsbaneyttrande okt 2012
Läs mer » Inlandsbanan – yttrande över Trafikverkets rapport
Inlandsbanan som tredje spåret – nyckeln till utveckling av Inlandet!
Rusta upp Inlandsbanan – det löser många av kapacitetsproblemen inom det svenska järnvägsnätet! Samtidigt ger det Inlandsregionen en kraftfull och nödvändig injektion för framtiden. För oss är det ett mycket viktigt framtidsmål att ge Inlandsbanan en reell möjlighet att bli en nationell och nordisk pulsåder för tunga järnvägstransporter. En nyligen genomförd utredning om transportbehov och…
Läs mer » Inlandsbanan som tredje spåret – nyckeln till utveckling av Inlandet!
Inlandslyftet – ett projekt för att lyfta Inlandet med en ny strategi
Våren 2011 bestämdes i samband med Vattenkraftskommunernas årsmöte att de fyra organisationerna, Föreningen Sveriges Vattenkraftskommuner(FSV), Inlands-kommunerna Ekonomisk Förening(IEF), Hela Sverige ska leva(HSSL) samt SmåKom, tillsammans skulle sätta igång ett konkret inriktat arbete för att försöka bidra till ett aktivt utvecklingsarbete i gränsområdena mellan Norge och Sverige från Strömstad till Nordnorge och mellan Finland och Sverige…
Läs mer » Inlandslyftet – ett projekt för att lyfta Inlandet med en ny strategi
Återbäring av vindkraft till berörda bygder
Riksorganisationen Hela Sverige ska leva har tagit fram en modell för hur vindkraften kan ge återbäring till de bygder som berörs.
Klipp från Norrlandsförbundets hemsida
28 mars
BYABUSSEN VANN!!!
Eldsjälar ökar byars befolkningsmängd
Tillväxtanalys har nyligen släppt en rapport vid namn ”Orter med befolkningsökning perioden 2000-2010 – Exempel på attraktiva orter”.
Syftet med studien har varit att se om det finns några gemensamma
drag hos de orter som har haft en befolkningsökning
VILKA INSATSER KRÄVS FÖR ATT LYFTA NORRA SVERIGE ?
Småkom, Hela Sverige ska leva, Inlandskommunernas ek förening och Föreningen Sveriges Vattenkraftskommuner (FSV) ska i samverkan arbeta fram
ett regionalt utvecklingsprogram.
Vi vill för riksdag och regering peka på de viktiga uthålliga insatser som krä
Läs mer » VILKA INSATSER KRÄVS FÖR ATT LYFTA NORRA SVERIGE ?
Inlandsinnovation AB
Nu är styrelsen utsedd och ordförande blir Leif Zetterberg. Han var tidigare statssekreterare vid Näringsdepartementet och har en bred erfarenhet från olika branscher, bland annat som vd för LRF.
”Järnvägen hör framtiden till”
I en gemensam artikel från SSAB och Naturskyddsföreningen argumenterar de för en fungerande tågtrafik som är nödvändig både för klimatpolitik och svensk industri.
Publicerad 29 mars 2011
Inlandsbanan, Sveriges framtida pulsåder?
I en insändare publicerad i flera tidningar den senaste veckan tycker Sven-Olov Lindqvist att det ska satsas på Inlandsbanan. Med tanke på kaoset på landets järnvägsnät och urspårningen norr om Bräcke vore det kanske en del av lösningen.
Yttrande från IEF om betänkandet Se medborgarna – för bättre offentlig service
IEF vill peka på den dramatiskt negativa utveckling som skett i norra Inlandet när det gäller den offentliga servicen de senaste decennierna. Servicen har tunnats ut i snabb takt och i sådan omfattning att viktiga samhällfunktioner hotas. Yttrande Se medborgarna
Läs mer » Yttrande från IEF om betänkandet Se medborgarna – för bättre offentlig service
Upprustning av Inlandsbanan
Anslagen till upprustning av Inlandsbanan räcker enligt Ulf Eliasson, vd för Inlandsbanan AB, till ca 5 km per år. Läs mer i bifogad artikel publicerad i Industrispår AB:s tidning Spåret.
Sju av IEF:s medlemskommuner i topp
Sju av IEF:s medlemskommuner finns med bland de 10 främsta i unik sammanställning av besöksnäringen i Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare (SHR), Svensk Handel och American
Express presenterar idag 2009 års version av ”Besöksnäringen i Sverige”.
Till regeringen Uttalande vid Inlandstinget i Storuman 29 maj 2009
Nu är det hög tid att investera i Inlandets infrastruktur
Det ekonomiska läget med växande arbetslöshet talar för infrastrukturella investeringar. De ska göras i Inlandet, inte bara i storstadsområdena och stråken däremellan.
Läs mer » Till regeringen Uttalande vid Inlandstinget i Storuman 29 maj 2009
Kontakt Inland – maj / 2009
Inlandsting i Storuman 28-29 maj 2009
Du har väl inte glömt bort att anmäla dej till Inlandstinget i Storuman. Ännu är det inte för sent! Vi väntar på din anmälan. Ring till Karin Bond 0250-227 41 eller Ulf Björklund 0250-443 77, 070-671
Storm för Inlandsbanan
Insändare från Inlandsbanans Vänner
Dags för rättvisa åt norra Sveriges inland
Övriga regeringspartier borde nu inse att det är dags att förpassa resterna av centralmaktens koloniala tänkande till historens sophög! skriver Håkan Larsson (c)från Jämtland i senaste numret nr 37.2008 av Dagens Samhälle.
”Så kan turismen lyfta landsbygden och Inlandet”
Konferens i Orsa-Grönklitt den 26 november 2008